Home » Léčba artrózy

Léčba artrózy

Prevence

Artróze je třeba předcházet, důležitá je proto prevence . Pokud se artróza již objeví, je třeba ji léčit.

Léčba

Léčba artrózy závisí na stádiu onemocněnívěku pacienta a toleranci k medikamentózní, event. jiné léčbě

Mezi fyzikální způsob léčby patří vodoléčbamasáželéčba teplem nebo chlademelektrickým proudemultrazvukemmagnetoterapií a RTG terapií. Užíváme léky tlumící bolesti (analgetika) a léky proti zánětu (antiflogistika – Ibuprofen, Diclofenac Duo, Uno). Mezi nejčastěji užívané léky patří takzvaná nesteroidní antiflogistika (NSPZL), která mají navíc účinek antipyretický (proti teplotě). Používají se též gely a masti s protizánětlivým účinkem (Voltaren Emulgel, Ibalgin Duo efekt, Hirudoid, Nifluril). Kortikoidy používáme u dekompenzované artrózy. Nejčastěji se aplikují nitrokloubně. Jejich efekt může být střednědobý ( Kenalog ) a dlouhodobý ( Diprophos ).

Nežádoucí účinky:

Při dlouhodobé konzumaci nesteroidních antiflogistik (týdny až měsíce) je možné postižení sliznice žaludku. Proto při dlohodobějším podávání je vhodné ochránit žaludeční sliznici některými preparáty, tlumící „kyselost“ žaludečních šťáv (např. Apo-Ome, Emanera).

Chondroprotektiva:

Chondroprotektiva jsou léky, které preventivně chrání chrupavku nebo zlepšují výživu již poškozené chrupavky. Jsou vhodné především pro mladé pacienty s počínajícím onemocněním. Tyto léky mají dlouhodobý léčebný účinek ( hyalgan, chondroitinsulfát, glukosaminsulfát ). Dále léky nahrazující nitrokloubní tekutinu ( Synvisc ).

Operace:

Operační řešení artrózy doporučujeme tam, kde selže terapie konzervativní. Mezi prováděné výkony poté patří umělá náhrada kloubu (endoprotéza) či déza kloubu.