Home » Operace karpálního tunelu

Syndrom karpálního tunelu

Karpální tunel

Projevy:

Syndrom karpálního tunelu se projevuje bolestmi 2.- 4. prstu ruky, dále bolestí ve dlani, poruchou hybnosti svalů palcové strany a brněním, mravenčením až pálením prstů. Často se člověk večer budí s pocitem brnění prstů a musí je protřepat, aby bolest odezněla. Při delším trvání onemocnění se objevují potíže i ve dne. Zhoršují se při zdvyhnutí končetiny. Všechny tyto projevy jsou způsobeny kompresí nervus medianus v tzv. „karpálním tunelu“.

U koho se vyskytuje:

Nejčastější je výskyt u žen mezi 50–60. rokem. Častěji postihuje dominantní ruku.

Příčiny:

Syndrom karpálního tunelu je vyvolán často stereotypní prací a bývá proto považován za nemoc z povolání. Nejvíce postiženi bývají muzikanti, řidiči, lidé pracující s vibračními nástroji, kancelářští pracovníci, číšníci, atp.

Základem konzervativní léčby je snížení zátěže končetiny, ledování a fixace zápěstí v 30° extenzi na noc. Úlevu přinášejí i fyzikální metody jako je ultrazvuk a laser. Je nezbytné zahájit léčbu včas, aby nedošlo k trvalému poškození nervu. Těžké případy jsou vždy určeny k operačnímu řešení. Jedinou účinnou léčbou je dekomprese karpálního tunelu, což je přetětí zápěstních vazů a odstranění útlaku nervu a tím i bolesti.

průběh karpálního tunelu

Operace karpálního tunelu

Operace je jediné řešení, které odstraňuje příčinu nemoci. Spočívá v protětí vazu v zápěstí, který utlačuje nervus medianus. Operace karpálního tunelu se provádí nejčastěji ambulantně a pacient krátce po zákroku odchází do domácí péče.

Průběh operace:

Nejdříve se provede kožní řez na dlaňové straně zápěstí v délce 2 – 4 cm. Po protětí kůže protínáme příčný vaz v zápěstí a uvolňujeme průběh nervus medianus. Celá operace trvá přibližně 20 minut.

Důležité je pooperační znehybnění pomocí obvazu, popřípadě sádrové dlahy. Po zákroku se podávají léky proti bolesti, která přichází několik hodin po operaci. Do několika dnů však ustupuje. Zvednutí končetiny je prevence vzniku otoku operované oblasti.

Převaz rány se provádí druhý den po operaci, stehy se vyndavají po 7–10 dnech.

Jizvu je možné promašťovat Indulonou, popř mastí Ibu-Hepa.

Zvýšený příjem vitaminů B usnadňuje regeneraci nervu.

Po operaci je vhodné měsíc dodržovat klidový režim, končetinu nezatěžovat. Plná zátěž je možná po 3 měsících.

operace karpálního tunelu

Diagnostika:

Diagnóza syndromu karpálního tunelu vychází hlavně z anamnézy a klinického nálezu. Zkouší se provokační testy (Tinnel, Phalen, elevační test, turniketový test). Pro potvrzení syndromu karpálního tunelu je nezbytné EMG vyšetření provedené neurologem.

Pooperační režim:

Po operaci dodržujte klidový režim, zabraňte znečištění obvazů. Ruku držte ze zvýšené poloze, aby nedocházelo k jejímu nadměrnému otoku. Ten může nepříznivě ovlivnit výsledek operace. Stehy se vyndavají 10–12 pooperační den.

Cviky po operaci:

Procvičujte hybnost prstů (ohýbání, roztahování prstů od sebe), ! dokud nebudou vyndány stehy, nerozcvičujte hybnost zápěstí !