Home » Endoprotéza kolenního kloubu

Endoprotéza kolenního kloubu

Pro koho je určena?

Pro pacienty s těžkým stupněm artrózy, kdy již nestačí konzervativní terapie (analgetika, obstřiky, rehabilitace). Rozhodující jsou především subjektivní potíže a klinický a rentgenologic­ký nález.

Před operací:

Totální endoprotéza kolena je plánovaný výkon. Pacient si před operací zajistí předoperační vyšetření (RTG plic, EKG, laboratorní vyšetření krve, výtěr z krku, z nosu a vyšetření moče). I malé nachlazení je kontraindikací k operaci. Během operace může docházet ke krevním ztrátám a proto doporučujeme pacientům naplánovat si předem autotransfůze. K odběru vlastní krve jsou pacienti zváni na odd. hematologie 14 dní před plánovaným výkonem.

Operační výkon:

Totální endoprotéza kolene spočívá v náhradě opotřebených kloubních ploch kovovými implantáty. Při operaci se odstraní i osteofyty, zánětlivě změněná výstelka kloubu, menisky a přední zkřížený vaz. Po opracování kloubních ploch stehenní kosti a kosti holenní se implantují komponenty. Během implantace endoprotézy kolena se koriguje osa končetiny, stabilizují postranní vazy a zajišťuje volný a dostatečný rozsahu pohybů.

Po operaci

Po operaci jsou pacienti dočasně umístěni na jednotku intenzivní péče. Druhý den se začíná s nacvikem stoje nebo chůze s rehabilitačním pracovníkem. Obvyklá délka hospitalizace se pohybuje mezi 6–10 dny.

Rehabilitace

Rehabilitace slouží k co nejrychlejšímu návratu ke každodenním aktivitám a prevenci pooperačních komplikací. Rehabilitaci zahajujeme již první den po operaci cvičením na lůžku – pohybem v hleznech, kolenou a kyčlích, stejně jako kontrakcí svalstva dolních končetin je svalovou pumpou zlepšen odtok žilní krve z končetin a tím se snižuje riziko vzniku trombózy. Zároveň se posiluje svalstvo končetin. Již první či druhý den dochází k postavení pacienta u lůžka a nácviku chůze. Důležitou roli hraje i předoperační rehabilitace – rozcvičování zkrácených svalových skupin i zvýšení svalové síly. Důraz klademe i na redukci tělesné hmotnosti. Výrazná obezita je relativní kontraindikací k operaci, zvyšuje všechna možná rizika, především riziko trombembolie, a zkracuje přežití endoprotéz.