Home » Příznaky bursitidy a jak je léčit

Příznaky bursitidy a jak je léčit

Bursitida

Původ obtíží burzitidy

Pokud dochází k častému namáhání nebo přemáhání kloubů, může dojít k rozvinutí bolestivého zánětu tíhového váčku (bursy či burzy) nazývaného bursitida (burzitida). K bursitidě dojde, pokud se bursa zanítí. V takovém případě je pohyb kloubu nebo tlak na kloub bolestivý.

Anatomie a výskyt tíhových váčků

V lidském těle se nachází více než 150 burs. Bursa je váček, který se objevuje mezi svaly nebo v oblasti kloubů.

Funkce burzy

Tekutinou naplněné váčky promazávají a odlehčují třecí místa mezi kostmi, šlachami a úpony svalů v blízkosti kloubů. Napomáhají volnému a lehkému pohybu kloubů.

burzitida
Bursitida ramena

Výskyt

Burzitida nejčastěji postihuje oblasti ramen, loktů, kolen, příp. kyčlí. Ostatní klouby ovšem trpí bursitidou také. Bolesti spojené s bursitidou by při včasné a řádné léčbě měly obvykle odeznít přibližně během jednoho týdne, avšak opakující se časté záněty bursy jsou poměrně běžné a mohou být velmi nepříjemné.

Příznaky

• tupá bolest nebo pocit ztuhlosti v oblasti lokte, kolene, ramene, palce u nohy nebo jiného kloubu
  • zhoršování bolesti při pohybu nebo tlaku
  • otok nebo teplo na dotek
  • příležitostné zarudnutí kůže v oblasti zanícené bursy
  • bursitida v oblasti kyčle nezpůsobuje viditelný otok nebo zarudnutí kůže, jelikož bursy zde leží pod silnými svaly. V tomto případě se bolest objevuje nad velkým trochanterem (trochanter major), tj. částí stehenní kosti (femuru), která vyčnívá v místě, kde se kost napojuje na kyčelní kloub.

Příčiny

Nejčastějšími příčinami bursitidy je nadměrné namáhání, přetížení nebo akutní trauma kloubu, jako jsou např. opakované údery, nebo dlouhodobé zatížení při klečení. Bursitidu může způsobit infekce, artritida, či dna. Často se příčina nezjistí. Bursitidu nejčastěji způsobují repetativní pohyby spojené s určitými činnostmi.

Rameno

Bursitida ramene nejčastěji plyne z poruchy rotátorové manžety, čtyř svalových úponů na hlavici kosti pažní, které spojují pažní kost (humerus) a lopatku. Rotátorová manžeta zodpovídá za zvednutí ramena nad 60 stupňů. Příčinou poruchy může být vadná poloha, pád na rameno, prudký švih, pád na zem se zapaženou horní končetinou, či opakované úkony se vzpaženou horní končetinou. Někdy bývá obtížné rozlišit mezi bolestí způsobenou bursitidou a bolestí způsobenou poraněním rotátorové manžety.

Loket

Tento typ bursitidy je spojen s pohybem vyžadujícím časté opakující se ohnutí a narovnání předloktí. Házení basketbalovým míčem, tenisový nebo golfový švih, či podobné opakující se úkony mohou být příčinou zánětu lokte či ramene. Prosté časté opírání se o lokty může také vést k bursitidě lokte.

Bursitida lokte

Hýždě

Bursitida v oblasti hýždě může být způsobena např. dlouhodobým sezením na tvrdé podložce. Takovou příčinou bývá jízda na kole.

Kyčle

Bursitida kyčle bývá obvykle spojena s artritidou nebo úrazem v obl. kyčelního kloubu. Další obvyklou příčinou je dlouhodobé zatěžování kyčle, např. dlouhotrvajícím stáním.

Koleno

V případě bursitidy kolene se na přední straně kolene objevuje měkká vejcovitá boule. Častou příčinou je časté klečení např. při dláždění či jiných činnostech vykonávaných v kleče na tvrdé podložce. Silný úder do kolene může taktéž způsobit zánět bursy v oblasti čéšky. Bursitida se často rozvíjí u lidí s artritidou trpící nadváhou.

Bursitida kolena

Kotník

Bursitida v oblasti kotníku je nejčastěji objevuje jako důsledek nošení nevhodné obuvi nebo sportovních aktivit jako je bruslení. Né vždy je možné určit přesnou příčinu zánětu bursy. Bursitida může například vzniknout na základě stafylokokové infekce, či dokonce výjimečně tuberkulózy.

Rizikové faktory

Výkon profese nebo volnočasové aktivity vyžadující časté opakující pohyby zatěžující kloubní aparát jsou významným rizikovým faktorem. Riziko se zvyšuje také s postupujícím věkem nebo s určitými chorobami, jako jsou:

• Artritida
  • Dna
  • Stafylokokové infekce
  • Výjimečně tuberkulóza

Léčba burzitidy

Obecně se léčí zábaly, mastmi, při pokročilém stadiu bursitidy se přistupuje k chirurgickému řešení. Léčba bursitidy je většinou jednoduchá a zahrnuje odpočinek se znehybněním postiženého kloubu, přikládáním ledu a podáním nesteroidních protizánětlivých léčiv k zmírnění bolesti a potlačení zánětu. Při běžném domácím ošetřování bursitida obvykle odezní během jednoho až dvou týdnů. V některých případech se přistupuje k fyzioterapii a cvičením posilujícím svalstvo v postižené oblasti. Výjimečně může lékař přikročit k injekční aplikaci kortikosteroidu přímo do zanícené bursy, což má za následek okamžitou úlevu od bolesti a většinou pak již není potřeba další léčba. V případě, že je bursitida způsobena infekcí, je možné užívat antibiotika. V některých případech je nutné bursu chirurgicky drenovat, výjimečně zcela odstranit.

Prevence zánětu burzy

• Strečink a zahřívání před fyzickým výkonem
  • Posilování svalů. Posilování svalů v oblasti postižené bursitidou je ovšem nutné zahájit až po odeznění onemocnění
  • Pravidelné přestávky při opakovaných namáhavých pohybech
  • Chránění kloubů. Užívání polstrovaného měkkého nábytku, ochranných pomůcek na klouby, vhodné obuvi, apod.
  • Vyhýbání se dlouhotrvajícímu sezení, protahování
  • Vhodné držení těla, např. je dobré vyhýbat se opírání o lokty
  • Tyto preventivní postupy nedokáží zabránit bursitidě v případě artritidy, infekce apod.