Home » Bolesti paty

Bolesti paty

Bolesti paty začínají nejčastěji na plosce. Můžou se však vyskytnout i na vnitřní, vnější nebo zadní hraně paty.

bolesti paty

Příčina:

Bolesti paty jsou nejčastěji způsobeny nevhodnou obuví, přetěžovaním při sportu, či úrazem patní kosti. Onemocnění se vyskytuje nejčastěji mezi 40–60lety.

Projevy:

Nejčastěji se onemocnění projeví ostrou bolestí v místě kontaktu paty s podložkou. Pacient nemůže došlápnout a chodí po špičkách. Na zadní straně paty se objeví červená bulka, která je bolestivá obvzláště při chůzi.

Při postižení Achillovy šlachy se objeví otok kolem šlachy. Je bolestivý stoj na špičkách a při delším průběhu lze nahmatat na šlaše bolestivé zduření.

Zpočátku stačí speciální vložky, které odlehčí zátěž patní kosti. Je dobré doplnit léčbu nesteroidními antiflogistiky (Ibuprofen, Voltaren, Diclofenac). Pokud léčba nezabere, volíme obstřik bolestivého místa. Léčba ultrazvukem, rázovou vlnou či ozařaváním je další možnou metodou. Ozáření by však mělo být pečlivě indikováno až po vyčerpání dostupných léčebných možností ( ! ne u žen pod 40let). Je možno provést i operační řešení bolestí, které spočívá ve snesení kostěného výrůstku.

Při postižení Achillovy šlachy je nutný klidový režim. Někdy volíme i sádrovou fixaci. Bolestivé místo ledujeme a natíráme protizánětlivými mastmi. Pokud onemocnění trvá delší dobu, provádí operace, jejímž principem je odstranění zánětlivě změněných obalů v okolí šlachy. Po operaci přikládáme sádru.sádře.

Diagnostika (pro lékaře):

Nejčastějším původem bolesti paty jsou ostruhy kosti patní. Jedná se o kostěný výběžek vybíhající z přední hrany paty směrem k prstům. Pokud je kostěný výrůstek vzadu, označuje se jako Haglundova exostóza. Bolesti zadní a mírně horní části paty souvisejí s úponem Achillovy šlachy. Bolesti na vnitřní straně mají většinou původ v ploché noze. Bolesti na zevní straně paty můžou být způsobeny onemocněním šlach probíhajících za zevním kotníkem.

Pro verifikace původu onemocnění je nezbytný RTG snímek v předozadní a boční projekci na patní kost.